FLOWERS 11

Na pravěk chrudimského bigbítu vzpomíná Honza Rydl




Staré dobré štace, Tornáda a AKG

Samozřejmě Flowers nezanevřeli na původní dobré štace a stále se vraceli na oblíbená pódia, zejména do Trhové Kamenice, která byla v té době doslova Mekkou bigbítu a my se tam dobře prezentovali. Jednou se to rozjelo tak, že jsme ohodili trika a hráli “do půl těla”, což byl na tehdejší dobu poměrně riskantní počin a mohlo to být postiženo zastavením činnosti na určité období. Naštěstí tentokrát nás nikdo nepráskl a tak se mohl Čeris nadále po trhovokamenickém pódiu válet při sóle v Hey Joe a já jej přeskakovat, jako děti ohýnek na podzim. Všichni jen trnuli, abych měl dobrý odraz a hlavně aby místo dopadu bylo mimo Jirkovo břicho. Ne že by šlo o něho, ale na tom jeho břiše mu leželo Tornádo, a uznejte, to by byla škoda. Ale všechno vždy dobře dopadlo, i když o ta Tornáda jsme nakonec stejně přišli a teď nikdo neví, kde se vlastně v současné době nalézají. A byly to na tehdejší dobu nějaké kytary! Když jsme je v Pardubicích s Břéťou kupovali, to bylo slávy. Břéťa se v obchodě na ulici 7. listopadu (VŘSR) vytasil objednávkou a vyděšené prodavačce prohlásil: “Tomuto pánovi (mně) dáte kytary, které on (já) vybere.“ Načež odkráčel do smrákajících se Pardubic, patrně za děvčaty, a já zatím vybíral, která dvě Tornáda ze tří na skladě se budou pro Flowers hodit. A k tomu ještě jedna basa Tajfun a jede se domů. To vše bylo ještě za starých Flowers a kluci pak měli velkou radost. V těch letech u nás přeci lepší kytary nebyly. Dokonce si pamatuji, že tehdy ve výrobním závodě někdo rozhodl jedno Tornádo vyšperkovat a zaslat darem Beatles. Ti si určitě chrochtali a tak dlouho se Harrison s Lennonem přetahovali, kdo že na to bude hrát, až utrhli krk, a tak k použití Tornáda na deskách a koncertech Beatles nikdy nedošlo a oni byli nuceni nadále používat ty rickenbackery a gibsony. Hrůza. Ale teď vážně. To Tornádo bylo opravdu dobré a hrála na něj celá naše špička. Stálo nekřesťanských 1 500,- Kčs. Sám jsem si jedno později při návratu do civilu v roce 1976 pořídil (za 500,-), abych je z blbosti posléze vyměnil s jedním Maďarem (Istvan Nagy) za digitální hodinky. No, tehdy to byla vzácnost. Dnes už bych to neudělal.

Čili ty nové kytary se kupovaly ještě za staré party. S novou partou jsme si také pořizovali nové věci, i když kluci o tom ani nevěděli a zpočátku vlastně ani vědět neměli. Prostě opět Břéťovo překvapení, tentokrát dotažené do dosti drsné polohy.

Stalo se, že se v obchodech v Pardubicích (ve Smilovce) objevily zničeho nic rakouské mikrofony AKG a to dokonce ve třech provedeních - zlaté, stříbrné a obyčejné drátěné kostky. No to bylo něco na Břéťu. Já vím, že Šindelář si od něho neodpočinul, dokud mu nepodepsal objednávku, a už se jelo směr Pardubice. Tam v té Smilovce jsme moc dlouho licitovali, které mikrofony vlastně máme koupit. Jestli více těch levnějších, nebo méně (2) těch drahých zlatých (2 500,-). Jak myslíte, že to dopadlo? No samozřejmě, koupili jsme ty zlaté. Aby to vypadalo. A aby to vypadalo, museli jsme koupit taky pořádný kus tlustého koaxiálu a na ty mikrofony diplomatický kufřík s rámem z aluminia (Al). Akorát se tam v těch polystyrenových pouzdrech vešly. V Chrudimi v Klubu jsme všechno potajmu zkompletovali a naše staré mikrofony AMD 210 (jak jsme se s nimi dříve pane chlubili!) jsme včetně různých kabelů, prodlužovaček a redukcí zlikvidovali. A jelo se hrát do Žďárce u Skutče, známého to hnízda. Už jsem výše vzpomínal, jaké se tam děly kusy. Takže přijedeme, vybalí se aparatura, všechno se pěkně postaví a propojí a najednou...

Čeris: “Kde jsou mikrofony?”

Já: “To je v pr.., asi jsme je nechali doma, to je prů...”

Následuje nadávání do debilů a podobných něžností, když tu přichází vznešeně Břéťa a úplně nezúčastněně začne na připravené stojany šroubovat ty západní plexisklové držáky a do nich posléze za pohledu vytřeštěných očí kluků tu zlatou 24 karátovou nádheru. Co vám mám povídat, byl to pro ně šok. A což teprve, když uslyšeli jejich zvuk. To mělo barvu! Měli jsme první na okrese pořádný mikráky! To se nám to hrálo! Tak takhle jsme se bavili ve zlaté éře bigbítu. Samé překvapení a legrace. Na zábavě v Mrákotíně například Jirka hrál v dlouhé blonďaté paruce, kterou snad sebral sestře, a na očích měl černé brýle a všichni se divili, co je to za nového kytaristu.

 

Jirkův úraz a návrat Gregora

Ovšem není každý den posvícení, jak praví staré české přísloví. I stalo se, že si jednou Jirka, pracující v Transportě na lisu, zapomněl pod dotyčným strojem ruku a ten mu naštestí “jen” na pravé ruce uřízl část článků některých prstů, čímž bylo samozřejmě po hraní. Když se Jirka uzdravil a mohl už na kytaru hrát, přivezl si z dovolené v Jugoslávii krásnou dvanáctistrunnou kytaru francouzské provenience, nicméně jeho otec, jinak známý právník Osevy Chrudim, něchtěl o hraní ve skupině ani slyšet, protože hodlal z Transporty vydobýt nějaké peníze na základě zhoršené společenské uplatnitelnosti milého Jiřího. Snad to tehdy dělalo 40.000,-Kčs. A bylo to! Co dělat?

Štěstí v neštěstí, právě se z vojny vraceli staří Flowers (alespoň někteří), čili jsem je začal přemlouvat, abychom znovu začali hrát. Honza Šantrůček tuto možnost kategoricky odmítl, neboť úplně propadl country a ani moje sliby, že i některé takové věci (např. Bílý měsíc od Rangers - Plavců – tehdy jim zrovna vyšla deska s fotkou z Podolí na obalu) můžeme hrát, jej nepřivedly do staré party. Dali jsme se tedy dohromady s Láďou a Čudlou (Jarda byl snad ještě na vojně) a začali připravovat nový věci. Čudla si koupil krásné nové Amati barvy jahodového jamu (čti džemu), Gregor si vyrobil Anfanga, ale neměli jsme aparaturu, protože ta naše stará zlatá červená zůstala v Transportě. Ani nevím proč (dneska by mě zajímalo, kam vůbec přišla, kdo ji má doma, stejně jako Tornáda). Naším novým zřizovatelem se stal JKP Chrudim (Jednotný klub pracujících) v čele s panem Adámkem. Tam jaksi žádná volná aparatura ale nebyla, a tak nám nezbylo, než abychom se dne 7.10.1971 dopisem obrátili na Kovodružstvo Zvičina Dvůr Králové nad Labem se sídlem v Jaroměři (STEZ - naši dobří známí), aby nám něco spíchli, a oni slíbili, že něco dodají. To něco byl 100W koncák, mix se čtyřmi vstupy, dvě bedny zpěvové a dvě bedny basové. Aparatura by tedy byla na světě, ale nedostávalo se nám pěněz na její úhradu, respektive ji pro nás nikdo nechtěl kupodivu koupit. Zpočátku jsem sháněl peníze různě. Nabízel jsem zřizovatelství naší skupiny různým oraganizacím, mimo jiné i JZD Tuněchody, které tehdy půjčovalo na výplaty snad i Transportě. Dokonce jsem se nechal ohlásit u ředitele chrudimské spořitelny a nabízel mu lichvářský úrok za půjčku na aparaturu. Poněkud jsem předběhl dobu, ale pan - pardón soudruh ředitel nějak nechtěl mým nabídkám rozumět. Sice mne blahosklonně vyslechl, pokýval chápavě hlavou nad našimi problémy, pohrával si perořízkem ve tvaru vycházkového kordíku důstojníka armády J.M.. c. a k. Franz Josef Der Erste, leč úvěr neposkytl.

Od známých jsem se dozvěděl, že kdesi v Šiškovicích bydlí jakýsi pán, krycím jménem „Kozí král“, který na dobré slovo půjčoval lidem peníze. Měl je poschovávané různě po lese a tak žadatel o půjčku chvíli počkal a „Král“ přinesl odkudsi z lesa třeba 20 000 v hotovosti. To už byly pěkné peníze! Dostat se k němu byl ovšem problém, protože on se lidem vyhýbal a zvláště k cizím měl nedůvěru a často prý po nich i střílel ze vzduchovky. Naštěstí mým sousedem Na Skřivánku byl Jirka Pavlík, jehož matka ze Šiškovic pocházela a on sám se s „Kozím králem“ od vidění znal. I vypravili jsem se plni očekávání v dobrý konec všech našich starostí do Šiškovic. Nebo spíše na jejich okraj, kde stálo stavení za první republiky údajně nejbohatšího statku v okolí. Za první republiky. Když jsme se tam totiž dostavili my, z bývalé pýchy bylo lze spatřit pouze jakousi chýš, silně připomínající obydlí Babušky Jagušky z Mrazíka. Charakteristickým prvkem byly kravské nohy, které jediné bylo možno spatřiti, neboť tělo se ztrácelo kdesi nad horním okrajem futer dveří chléva, kterýžto byl do poloviny výšky dveří vystlán hnojem, který se patrně z nedostatku času nekydal a lety narostl do zmíněné výše. Kolem chalupy se po neoploceném pozemku volně pohybovala drůbež a další hospodářská zvířata, mimo jiné i kozy (odtud pseudonym hospodáře). Sám majitel usedlosti nás uvítal dosti rozšafně a pozorně vyslechl moji story, dloubaje se při tom malíčkem se stříbrným prstýnkem v uchu. Posléze se s lítostí jen jemu vlastní omluvil, že mi nemůže vyhovět, neboť vkladní knížky, z jejichž úroků lidem půjčoval, mu obstavila Bezpečnost, neboť paní, u které je měl v úschově jim potajmu pouštěla žilou, načež se to provalilo a ona následně spáchala sebevraždu. Dále si postěžoval na nevděk, který světem vládne, když nejmenovaném místnímu funkcionáři půjčil na auto a on mu v době, kdy nebyly k dostání zápalky (i takové doby byly), nebyl tyto ochoten mu zapůjčit, aby si mohl v chaloupce přisvítit petrolejkou, neboť elektrický proud zaveden nebyl. Opravdu zlá doba. A tak jsem byl opět namydlen. Kozí král byl i nadále často vídán o sobotách v Chrudimi, jak vybírá popelnice a různé nádoby na odpadky, aby takto přilepšil pochoutkami své zvířeně. Na zimu se uchyloval jako brigádník do hřebčína ve Slatiňanech, aby zažil trochu toho živočišného tepla stájí. Jeho drahá chýše musela být později na příkaz shora zbourána, neboť se stala oblíbeným motivem snímků senzacechtivých západních fotoamatérů a on sám byl posléze umístěn v kterémsi sociálním ústavu, když nakonec odkázal celý svůj majetek (údajně cca 500 000,- Kčs) postiženým dětem. Chvályhodné, ale co my?

Ve finále (ten výraz se mi nelíbí, ale co mám dělat) jsme zakotvili u JKP Chrudim, ale tam také neměli peníze, takže jsme si nakonec museli vzít půjčku osobní. Ty basové bedny byly hotové 29.2.1971 (přestupný rok), stály 5.080,- Kč a já si na ně musel půjčit ve spořitelně. Vlastně si za mě ty peníze půjčil Jarda Chrbolka a já mu to splácel, protože mně by jako studentovi úvěr nedali. Zesilovač na basu mi koupil Čudla (MONO 50 v dřevěné bedně potažené koženkou – novinka n.p. TESLA). Zpěvy byly hotové dříve (30.11.1971) a přišly na 15.031,-Kčs. Jeli jsme pro to všechno do Jaroměře dvěma papírovými auty zn. Trabant. Jedno z nich mělo SPZ CR 81 – 13, ale už nevím, čí bylo. To větší, combi, dodal a řídil Čudla, limuzínu pak náš staronový zvukař Jiří Mísař. Mělo se to co vejít, ale nakonec jsme to všechno i se sebou do Chrudimě šťastně dopravili. K tomu „papírovému autu“. Vzniklo to tak, že jsme jednou jeli s Čudlou za velkého hřmění a metání blesků a Čudla si liboval: „Ještě že jsme papíroví!“ Bouchal při tom do volantu a mohutně bašal. Až později jsme si uvědomili, že právě toto by v bouřce nebyla ta pravá výhoda a naopak plechová karoserie by nás před zásahem blesku ochránila mnohem lépe – viz. Faradayova klec. (M.Faraday – anglický fyzik a chemik, + 1867.)

Tedy měli jsme aparaturu, mohli jsme zkoušet, ale neměli jsme to nejdůležitější, zpěváka. Jarda sice půjčil peníze, ale zpívat se mu nechtělo a o Honzovi jsem už mluvil.