Obchvat Chrudimě a Slatiňan -  přeložka silnice I/37

 

mapka obchvatu


O stavbě silničního obchvatu města Chrudim se začalo uvažovat již v 60. letech. V územních plánech se objevovaly různé varianty západního nebo východního vedení trasy obchvatu, na které byly zadávány studie. Teprve v devadesátých letech, kdy bylo definitivně rozhodnuto o vedení obchvatu na východní straně města, byly zahájeny práce na určení trasy přeložky silnice I/37. Schválenou změnou č.3 územního plánu se uvedla trasa v soulad s územně plánovací dokumentací. V roce 2000 byl na stavbu " Silnice I/37, obchvat, úsek Medlešice ­ silnice č. I/17" vypracován investiční záměr, který byl předán na Ministerstvo dopravy a spojů České republiky. Podle sdělení Ředitelství silnic a dálnic byl investiční záměr schválen.

Pro region Pardubice a města Chrudim a Slatiňany je již při současné hustotě silniční dopravy situace v Chrudimi kritická ­ 24 000 vozidel denně je průjezd Masarykovým náměstím. Nezpochybnitelný je význam severojižního směru Pardubickým krajem ­ od Hradce Králové na Havlíčkův Brod, Jihlavu, Žďár nad Sázavou a Brno. Další zhoršení situace nastane v přímé souvislosti s dostavbou dálnice D11 a po zkapacitnění připojení na Pardubice. Chrudim je jeątě navíc zatížena jako dopravní křižovatka další významné silnice I/17 od Kolína a Čáslavi na Vysoké Mýto, Litomyšl, Svitavy až na Střední a Severní Moravu.

Dne 8. června 2001 jsme iniciovali schůzku všech zainteresovaných složek ve stavbě obchvatu. Jednalo se vedle zástupců města Chrudim o zástupce ministerstev, Ředitelství silnic a dálnic, Fondu dopravní infrastruktury, Pardubického kraje a poslance. Během jednání bylo dohodnuto zahájení prací na Investičním záměru obchvatu kolem Slatiňan, bez kterého by byla chrudimská část znehodnocena návratem vozidel zpět k nemocnici, a probrány možnosti, kde a jak zkrátit za pomoci města Chrudim celkovou dobu výstavby. Také Pardubický kraj považuje podle prohlášení své rady řešení obchvatu za jednu z dopravních priorit. Neméně důležité je zajištění prostředků na stavbu ve státních rozpočtech následujících let. Považuji však zkrácení výstavby snad až o dva roky za možné.

Novum na tomto jednání bylo propojení silnic I. třídy I/17 a I/37, tedy z Čáslavské ulice na ulici Pardubickou. Význam této spojky z I/17 je evidentní jako přístup dopravy do průmyslové zóny, napojení na bývalou Transportu a také jako odvedení dálkové dopravy mimo město na obchvat. Zde ovąem iniciativa zůstává na bedrech města Chrudim a finanční zajištění na městském a krajském rozpočtu, investorech, CZECHINVESTU a dalších dotačních titulech.

Odlehčení center měst Chrudim a Slatiňany od dálkové dopravy povede nejen ke zrychlení a lepąí ekonomičnosti silniční dopravy, ale přispěje k zlepšení životního prostředí, snížení nehodovosti na průjezdu městy a v neposlední řadě k dopravní dostupnosti průmyslové zóny v Chrudimi.

                                               Jaroslav Trávníček, místostarosta