Flowers 9 Na pravěk chrudimského bigbítu vzpomíná Honza Rydl
Přicházejí pokračovatelé tradice Flowers
Bezstarostné období skončilo a bylo se poohlédnouti po nových spoluhráčích.
Naštěstí řešení tohoto problému jsme s Břéťou předešli již dávno tím, že
současně s první garniturou Flowers se připravovala jakási záloha, která se
rekrutovala z učňů nižších ročníků SOU TRA Chrudim ve složení: Jiří Černý -
kyt., Emil Pospíšil - bg., Pavel Sůra - bicí a zcela automaticky se tedy po odchodu
bývalých kluků stala skupinou Flowers I, zatímco předchozí Flowers III se stali
dvojkami (ono totiž těch záloh bylo víc). S Honzou Sedmíkem jsme tehdy řešili jenom
jeden problém - zda má sólovku hrát Čeris, tedy Jirka Černý, nebo já. Honza
tvrdil, že já sice Gregora nenahradím, ale pořád ještě budu lepší, ale nakonec
jsme se s Jirkou dohodli, že to vezme on a já přejdu z basy na doprovod.
Podle toho, jak nahlížím do starých bloků ze hraní, muselo to dost spěchat,
protože už v úterý 30.9.1969 jsme v novém složení hráli v KLUBU pro SZTŠ Chrudim.
Ale ten přechod na novou sestavu se jistě připravoval delší dobu předem. Taková
zajímavost z té doby. Samozřejmě jsme pokračovali také v hraní na našich
oblíbených štacích, mimo jiné i v Luži Pod Lindou. Z té doby pochází
"Potvrzenka o odběru u benzinové stanice v Luži ze dne 13.6.1970 za hotové"
(citace stvrzenky číslo 915875). Tehdy jsme zakoupili 10 litrů benzínu a platili jsme
21,- Kčs. Jeden litr tedy v té době stál dnes neuvěřitelných 2,10 Kčs!

Beat salon 1971
Repertoár nové skupiny se pochopitelně dosti změnil, ubylo vícehlasých vokálů a
trochu se přitvrdilo, jak napovídá kopie repertoáru z té doby. Také přišly nové
vlastní skladby. S nimi jsme se jednoho krásného dne přihlásili do tehdejší
celostátní soutěže BEAT SALON 1971, který probíhal v pražském Music F Clubu,
Zborovská 5, Praha 5 - Smíchov, telefon 54-13-40, 54-26-44. Pamatuji se, jak jednou na
zkoušku do Klubu přinesl Břéťa Šantrůček pozvánku (nevím, kde k ní přišel) na
tuto akci s popisem podmínek, za jakých se skupiny mohou přihlásit i na co se bude v F
Clubu hrát. Utkvěla mi věta (a nejenom mně), že "...soutěž bude ozvučena
aparaturou dle typu Marshall." V době, kdy my stále hráli "pouze" na ty
naše červené bedny a monopadesátky to bylo něco. Skutečnost potom byla trochu jiná,
ale to ani moc nevadí.
Významný, dlouho očekávaný den "D" nastal 1. března 1971. Po Chrudimi
ležel sníh. (Pro dnešní mladé: To je taková bílá hmota složená z krystalků
vody, na které se dá sáňkovat a jinak klouzat. Tehdy to padalo shůry na zem a bylo
toho často po kolena až po pás. Výborně z toho šly dělat koule různých rozměrů.
Skulptury z těch větších koulí se nazývaly sněhuláci a jejich stavění sloužilo
za zábavu dětem různého věku. Sníh byl často doprovázen ledem, který také
báječně klouzal, a z té doby se traduje věta Emy "Ječivého" Pospíšila -
Kluzko, že?) Tedy po Chrudimi ležel sníh a my čekali zachumláni do zimáků na
autobus, který nás měl dopravit do matičky Prahy. Nejednalo se o autobus linkový,
alébršto speciálně pro nás objednaný Břéťou. Přijel mikrobus ROBUR se státní
poznávací značkou CR 19 - 63 a za volantem se na nás usmíval náš oblíbený
"Brášenka", takto řidič ČSAD, který s námi už nejednu štaci objel. Tato
ovšem měla být výjimečná.
Nemyslete si, že jet z Chrudimě do Prahy je nějak jednoduchá věc. Musíte mít s
sebou spoustu věcí, jejichž zapomenutí by později mohlo mít nedozírné následky.
Tedy aparaturu jsme mít nemusleli, tu zajišťoval "dle typu Marshall"
pořadatel akce Městské středisko pro využití... , ale přesto jsme prozíravě
naložili jednu kytarovou bednu (a dobře jsme udělali) se zesilovačem MONO 50 a
Bažusovu otáčecí židličku k bicím (taky dobrá investice, jak se později
ukázalo). Kdo by si teď myslel, že už je to všechno, zapomněl, že jsem výše
uvedl, že Chrudim ležela pod sněhem. Tento přírodní jev bývá přečasto
doprovázen i sníženou teplotou ovzduší. A dovedete si představit delší jízdu
autobusem, dosud nevytopeným, neboť teprve před chvilkou vyjel z garáží? Čili
první naší zastávkou byla čerstvě postavená prodejna potravin Na Skřivánkách,
kde byl za mírný obolus zakoupen čirý bezbarvý nápoj, který již svým názvem
vlévá do žil teplo a pohodu, slivovice v litrovém obalu (Nevědomky jsem stvořil
rým.).
Takže, hurá na Prahu, brášenko Vávro! Ale ouha, itinerář naší cesty byl
Břéťou napsán jinak. Bylo totiž předem domluveno, že cestou do Prahy se stavíme v
Jaroměři (neb je to při cestě!) ve VD STEZ, kde nám na počkání předělají MONO
50 ze 100 voltového výstupu na 8 ohmů a zároveň zvýší jeho výkon o plných 10
wattů a dále, že upraví naše kvákadlo a booster "dle typu Jimi Hendrix".
No tak, času bylo dost, proč si neudělat výlet po východních Čechách, že. Tím
spíš, že jsme někde v Hradci Králové měli naložit Luboše Havrdu, který se měl
na té naší pražské slávě spolupodílet hrou na piano.
Cesta nám pěkně ubíhala za stálého zpěvu a vyprávění veselých příhod z hraní
a života a neustáleho zahřívání se ze zmíněného termoforu zn. Jelínek -
Vizovice. Do Jaroměře to není zase tak daleko, takže brzy náš zesilovač a
hejblátka převzali hoši od Stezů a pustili se do jejich úpravy. Jenže právě nyní
začaly potíže. Hned nešlo tohle, hned zas tamto. Zkrátka a dobře, slíbená rychlá
úprava se nekonala, stále to nějak nefingovalo a nás pomalu začínal tlačit čas. V
Praze jsme museli být pochopitelně s předstihem, protože jsme museli absolvovat
zvukovou zkoušku a navíc tam někde klepal kosu Honza Sedmík, který nám měl být s
kdečím nápomocen a hlavně naladit kytary.
Konečně Music F Club
Myslím, že už bylo šero, když jsme opouštěli Jaroměř (Nebo to bylo tou
slivovicí?). Do Prahy jsme dorazili skoro na poslední chvíli. Dodnes vidím Honzu, jak
s kozáckou papachou na hlavě podupává v pozdním odpoledni před Music F Clubem,
pátraje ostřížím zrakem po několika klukách z Chrudimě. Dočkal se, a tak jsme
rychle vzali svých pár švestek a přemístili se do vytopeného sálku tehdejší Mekky
českého bigbítu, zvícího velikosti Divadélka Mír v Chrudimi, nám tak důvěrně
známého. Cítili jsme se tam záhy jako doma.
Všechno už to vřelo, přípravy vrcholily. Po aparatuře "dle typu Marshall"
nebylo ovšem ani vidu, ani slechu. Na jevišti se krčily nějaké černé bedny, od
nichž vedly dráty někam pod jeviště. Tam v přítmí seděl za mixpultem s jedním
koncákem nějaký dobrodruh, jemuž jsme nabídli šňůry od kytar, on je někam
zapíchl a ono to hrálo. Kupodivu dokonce každý nástroj z vlastní bedny. Ve třech
šibenicích byly zastrčeny Shury s kroucenými kabely. No a zkoušelo se. Ke slovu
přišla naše bedna s upraveným monem, protože všechny kapely ji potom využívaly,
aby si v zákulisí před vlastním vystoupením v klidu nezištně naladily. Také ta
otáčecí židlička, původně od páně Černého soukromého piána, našla posléze
své uplatnění. Nejenže ji samozřejmě hodlal používat Bažus při hraní, ale jeden
z přítomných bubeníků do Pavla tak dlouho hučel, až mu ji Pavel půjčil, ovšem
výměnou za pěknou "činelu" (výraz dotyčného bicisty) jakéhosi podivného
tehdy nám neznámého jména Zildijan.
Hráli jsme ten večer v F Clubu ve společnosti pražských středoškolských skupin a
skupiny Ozvěny z Gottwaldova (Zlín) a nevedli jsme si snad až moc zle, i když dále
jsme nepostoupili. Byla to pro nás cenná zkušenost a poznání, že se nemusíme bát
ani Prahy. Dokonce jeden vlasatý člověk vstoupil v jednání s Břéťou o vzájemné
spolupráci. Měla spočívat ve vzájemně výměnných akcích se skupinou ORIENT z
Modřan. Dodnes nevím, proč nakonec tato spolupráce krachla. Škoda, mohli jsme se
dosyta nacpat čokoládou.
K vystoupení na Beat salonu nutno statisticky doplnit, že se konalo 1. března 1971 v
19.30 hodin. Hráli jsme vlastní písně: Kdo mi odpoví, Buď má a Ty jseš já. V
porotě mimo jiné seděli pánové Jiří Černý (neplést s kytaristou The Flowers) a
J. F. Navrátil. Jirku Černého máme podepsaného i na upomínkovém diplomu, který
jsme tehdy od pořadatelů za účast obdrželi. A to nejlepší na konec.
Po celém tom dni a štrapácích nám dosti vyhládlo a taky byla žízeň. Byla ale
také už pokročilá doba (nějak kolem desáté večer), a tak bylo těžké sehnat
nějakou otevřenou restauraci na úrovni. Nakonec jsme zaparkovali před Obecním domem a
vstoupili, nebo spíše se nahrnuli do jeho Francouzské restaurace, kde už bylo uklizeno
a téměř tma, neboť právě zavírali. Díky diplomatickému umění Břéti jsme
nebyli vyhozeni. Naopak, byli jsme usazeni kolem stolu uprostřed sálu, každý z nás
dostal za záda jednoho číšníka a v potemnělé restauraci začaly hody vrcholící
becherovkou na oslavu našeho dobytí Prahy.
A jak si pamatuji tu espézetku autobusu? Jak bych si mohl něco takového pamatovat,
objevil jsem ji jednoduše na faktuře, kterou nám tehdy z ČSAD poslali. Zněla na 100,-
Kčs a byla vyúčtováním opravy sedadla, jehož poškození jsme údajně zavinili. Ach
ta slivovice!
Široká strana maja radnaja
Tato nová sestava Flowers rozšířila pole působnosti i jiným zeměpisným směrem
než jen na Chrudimsko a Hlinecko. O vystoupení skupiny začal být zájem i na západ od
Chrudimě, na Čáslavsku. Nelze na tomto místě nevzpomenout na příjemné produkce v
Ronově nad Doubravou, rodišti to známého krajináře Chittusiho. Pravidelně jsme tam
zajížděli na odpolky, které pořádali místní kynologové v čele s
nepřehlédnutelným panem Josefem Šumpelou. Přátelé psů si prostřednictvím Flowers
vydělávali na provozování své ušlechtilé záliby a výstavbu kynologického
cvičiště a byli nám za naše účinkování v Ronově nesmírně vděční. Svědčí
o tom i ručně umělecky malovaný a psaný diplom, kterým nás obdarovali 11. května
1971 a v němž pějí slova chvály na naši hru a vystupování vůbec. To už s námi
zpíval Jarda Macháček z Pardubic. Ani nevím, jak jsme k němu přišli. Při zpěvu se
vlnil jako orientální břišní tanečnice z reklamy na Go karty a rukama lomil jako
labuť od stejnojmenného jezera. Kde je mu dneska asi konec? Já na něho mám vzpomínku
dodnes. On, když se rozjel, nevěděl, kdy přestat. Jednou také zpíval, mělo přijít
Jirkovo sólo a Macháček řval dál. Já řval na něj, ale pro všeobecný kravál mě
samozřejmě neslyšel, a tak jsem se odzadu přiblížil na délku své pravé dolní
končetiny a za takový shoot by se nestyděl ani nejlepší hráč mezinárodního
mistrovského fotbalového mužstva. Macháček nadskočil, mně se ulevilo a až doma
jsem objevil na bílé ponožce krvavou skvrnu, jak jsem si tím bodlem poranil palec.
Zatímco Macháček už o tom kopanci jistě nic neví, mne palec pobolívá dodnes a můj
osobní domácí praktický lékař kpt.v.v. MUDr. Miroslav Plecitý to vydává za
podagru neboli dnu a rve do mě prášky!
Do Ronova za námi také docházel jeden nadšenec z Čáslavi, jehož jméno si
bohužel už nepamatuji. Jestli tohle čte, ať se ozve. Ten se vždycky těšil na We
used to know od Jehtro Tull. To si pravidelně půjčoval od Čerise kytaru a hrál sólo
s kvákadlem. Šlo mu to docela dobře a dobře i vypadal. Nosil oblečení, jaké se
tehdy nosilo: Nejdůležitější byly polovysoké šněrovací boty lemované
třásněmi. Aby tuto ozdobu bylo vidět, musely být několikrát ohrnuté džíny.
Ponožky musely být bílé nebo barevné, ale zásadně froté a musely být taky vidět,
tedy džíny ještě výše až do půlky lýtek! Do kalhot bylo zastrčeno triko, doma
umělecky vlastnoručně barvené se vzory vytvářenými různým svazováním provazy
(batika) a přes něj patřičně krátká džínska, tedy riflová bunda. Na hlavě musel
člověk mít vlasy na temeni poměrně krátce střižené, zato vzadu musely dosahovat
nejméně na ramena, ještě lépe do půl zad. Náušnice se tenkrát nenosily. Takže
přesně takhle vypadal náš neznámý, neděli co neděli s námi hrající kytarista.
Škoda, že z Čáslavi to bylo tehdy do Chrudimě ještě moc daleko!
Nedobrá tradice
A ještě jedna vzpomínka z Ronova. Stalo se, že Jirka Černý nejel hrát. Nevím
proč, ale prostě nepřišel k odjezdu. Snad byl nemocnej nebo zamilovanej, nevím.
Zkrátka jsme jeli bez sólové kytary. I nezbylo mi, než abych po celé odpolky Jirku
nahradil. Náš neznámý tam tehdy myslím nebyl, a tak jsme hráli ve třech a ani to
nebylo poznat. Udělal jsem navíc ohromný objev: Dvě bedny zapojené do MONO 50 hrály
líp než jedna! Co tomu říkal zesilovač, nevím, ale patrně se mu to taky líbilo,
neboť zvuk byl opravdu výborný. Tyhle nepříchody ( To je blbý slovo!) na smluvené
místo v hodinu odjezdu na zábavu měly u Flowers svou tradici, kterou před lety
založil Čudla, když místo hraní šel s Evičkou do kina a já musel místo něho Pod
Lindou za bicí, následoval jej zmíněný Čeris a vše završil v poslední sestavě
Flowers (vlastně to už byly normální normalizační Květiny) basista Pavel Luňák,
který si snad zmýlil odjezd vlaku, nebo co, v každém případě však nepřišel na
sraz, čímž mi umožnil návrat k mému oblíbenému nástroji při zábavě ve Starém
Ransku, jak je dodnes zdokumentováno na filmovém pásu příležitostným kameramanem
panem Jiřím Zahradníkem (dnes ředitel VZP Chrudim). Ani tenkrát nám, myslím,
Pavlova nepřítomnost nijak nevadila. Když už jsem u toho, trochu předběhnu čas a
uvedu celou tehdejší sestavu: Vladislav Gregor - sólová kytara Anfang, zpěv, Jan Rydl
- doprovodná kytara Rickenbacker 12, zpěv, Pavel Luňák (ex Princes) - basa, zpěv,
Ondřej Kudrnáč (dnes přednosta OkÚ Chrudim) - bicí, Václav Mašek - zpěv, housle.
|