FLOWERS Jan Rydl Vzpomínky na jednu kapelu
(druhá část)
Navzdory všem Tedy náš první pokus o vstup na scénu populární hudby nevyšel, Slavík "zklamal", ale my jsme pořád chtěli hrát. A tak jsme hráli. Gelner, Rydl a protože byly potřeba i bubny, začal s námi tehdy zkoušet Jarda Joska (pozdější fotbalista a trenér TRA Chrudim), tenkrát hrozně podobný na McCartneye, což nás bralo. Byly to krásné dřevní doby. Zkoušeli jsme ve třídě a "bicí nástroje" zvící pomačkaného činýlku na drátěném modelu jehlanu a tamburíny jsme měli uschované ve skříni mezi sešity, když tu vyučující fyziky Květuš Geiger, proslulý výroky typu: "Kterej blbeček se to tady zase baví?", skříň otevřel a se sarkasmem jen jemu vlastním se ptal, kdo jsou ti tamburaši. To slovo nám nic neříkalo. My jsme přeci byli bigbíťáci a tak jsme, snad i ze studu, mlčeli. A jmenovali jsme se MERKUR a Jirkova babička nám vyšila takový zlatý erb s písmenem "M", který jsme pak nosili na rukávu černých košil se zlatými knoflíky. Totéž červeně a modře namalované ”M” jsme měli i na již zmíněné tamburíně. A hráli jsme báječné "bigbítové" věci, např. Tam, kde šumí proud od Gotta! Na později sepsaném repertoárovém listu je vidět, že jsme ani nevěděli, jak to spojení big-beat píše a psali jsme to ”beag-beat”! Později jsme si nechali spíchnout líbivé černé vesty po vzoru Olympiku z pořadu Divadla Semafor Ondráš podotýká. V nich jsme se také fotografovali, jak skáčeme ze zdi chrudimského hřbitova u sv. Kříže. V té době už s námi, jak je vidět, bubnoval Láďa Pešout a já držím v ruce kytaru, kterou si celkem zdařile nechal u někoho podle fotografie tenkrát vyrobit Jarda Joska.
Nějaký čas jsme zkoušeli snad i v Divadélku Mír, kde jsme
dávali do okna reprák, aby jaksi bylo slyšet, že tam hraje pořádná kapela. Ale
právě to se nám stalo osudným, neboť lidé si stěžovali na kravál a my dostali
výpověď. Taky nám tam tenkrát někdo šlohnul krásný bubínek, který nám půjčil
pan učitel Bříza z filharmonie. Zachoval se alespoň na fotce, kde jej drží v rukou
Pešout. Nádhera! Ruda Drašner z Orionu a potažmo i klarinet v dechovce páně
Vaníčkově nám později dokonce obstaral z depozitáře Mistra činel Made in Turkey
(opravdu), který jsem si z dechovácké zkušebny na náměstí odvážel pyšně na
mopedu domů na Skřivánek, maje jej zastrčený za bundou coby prsní pancíř, zvaný
plech neboli kyrys. Zvukaře nám dělal Honza Kučera, kterého nikdo jinak neoslovil
než ”Buha”. Jednou jsme s Jirkou šli k němu domů do ”spořitelních domů”
proti divadlu a modlili jsme se, aby po zazvonění vykoukl on, neboť jsme neznali jeho
pravého jména. Leč nestalo se a tak nám bylo ptát se jeho vyhlédnuvší matky: Ale to bylo zase až později. Nyní nikdo z nás pořád neuměl hrát. Já se učil na španělku s nitěma místo strun, aby nebolely prsty! To to znělo! Učil mě Jarda Mecl, jinak kamarád z plácku U Vodárny pod Širokými schody. Kousek dál byl dům U jelena - dnešní restaurace paní Niny Tunklové, kde jsem v únoru 1999 slavil spolu s kamarády své padesátiny. Pod nárožní sochou jelena býval nápis, který je dnes už dávno zamalovaný. Pro zajímavost a poučení uvádím jeho znění: "Ty mně soudíš, jinej tebe, dej si pozor sám na sebe. Nesuď, nebudeš souzen. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá". Pak jsme nitě nahradili strunami a přišel první můj akord Ddur. Sláva! Pro vlastní hraní jsme zatím najímali různé obskurní hráče. Vesměs se rekrutovali z trampských kruhů a jediným kritériem pro jejich chvilkové přijetí byl kovový snímač Brilant zlaté barvy (75,- Kčs - pro nepamětníky = koruna československá!), našroubovaný na krku jejich táborovými ohni opálených gibsonech. Vyvrcholením tohoto hledačského období bylo klasické vystoupení na vánoční či závěrečné besídce naší deváté třídy A na ZDŠ Husova.
Chmelová injekce a první aparatura O dalším osudu skupiny měl rozhodnout můj poprázdninový nástup na tehdejší chrudimskou SVVŠ (nyní GJR), jemuž předcházela chmelová brigáda. To se událo v roce 1964. Již cestou na zmíněnou brigádu se ve vlaku ozývaly různé písně v podání mých starších spolužáků z vyšších ročníků. A potom ty večery ve vesnici jménem Brloh! A představte si, že zdravotníka tam dělal tehdejší student medicíny, nějaký Vladimír Polanecký, nynější hygienik hlavního města Prahy, tehdy ovšem pianista Sputniků, se kterými jsme se později setkali i v Chrudimi. (Na koncertu bylo tehdy málo lidí a já to Sputnikům omlouval tím, že mistr Stehno namaloval na jejich vystoupení blbej plakát představující nějaký symfonický orchestr. Cestou do Centrálu nám pak kluci tvrdili, že na base mají struny z piána a pamatuju, že bubeník měl "džezák" narvaný mezi nohy obrácené stoličky. V zákulisí Divadla Z.Nejedlého v Chrudimi jsem se také seznámil s jedním obrýleným pánem, který mi byl představen jako nějaký Eduard Krečmar, textař Sputniků. Měl na sobě tmavěhnědé kvádro a na nohách modré ponožky. Na chodbě u hereckých šaten mi psal na kus papíru svůj český text na píseň MONEY autorů Bredforda a Gordyho, kterou my jsme znali v podání Beatles a před chvílí slyšeli v podání Sputniků. Škoda, že ten papír teď nemůžu najít. Zase jedna relikvie, kterou jsem někam založil a ona čeká, až si vzpomenu. To víte, že se řeč točila opět okolo bigbítu. Do toho všeho
přišla premiéra kultovního muzikálu Starci na Chmelu s úžasnými písničkami a
černě oděnými bigbíťáky provázejícími děj hrou na černé Jolany. Jednou večer
jsem se seznámil se dvěma kluky z vyššího ročníku, kteří právě na kládách na
návsi předváděli hloučku fandů své umění. Myslím, že to bylo From me to you od
Beatles, co nás sblížilo. Ti kluci se jmenovali Honza Sedmík a Milan Zavoral a byli z
Chrudimi. Ti opravdu na kytaru uměli hrát a nebyli to žádní čundráci. Dokonce
pěkně zpívali dvojhlasy. Jak jsem se dozvěděl, Honza navíc na LŠU studoval hornu.
Dnes na tento nástroj hraje v orchestru ND a dotáhl to tedy muzikantsky z nás nejdál. A tak jsme začali pilně zkoušet nové a nové věci. Pamatuji se,
jak jednou Honza Sedmík přišel s instrumentálkou, která byla, jak jsme později
zjistili, znělkou Rádia Luxemburk (Uvreidiou Laxmberk, London dabljů van) a my
jí říkali Zpívající konzerva, později i cizojazyčně Trichtlin. V té době to
taky hrála skupina bratří Hodačů z chrudimské Roštiny zvaná námi Hodačovci a
bylo okolo toho spousta hádek, kdo to od koho opajcoval. Nicméně nám to pěkně
"dunělo", i když jsme doposud neměli basu (jako ostatně všechny skupiny
včetně Orionu), kterou nahrazovalo hraní na spodní struny obyčejné kytary. Později jsem byl už chytřejší a o písničky jsem si psal přímo autorům, ale to už dávno piáno nahradila elektrická kytara. Například tehdy nadmíru moderní skladatel Karel Mareš mi poslal sešit, ve kterém byla například "Hvězda na vrbě" a další fláky tehdejšího Olympiku z Ondráše. Napsal mi k tomu dokonce i dopis. Obé kamsi zmizelo. Dnes by to byla relikvie, nad níž by člověk jistě dojetím i zaslzel. (pokračování za 3 týdny)
|