Jan Rydl
Vzpomínky na jednu skupinu
I.
O Chrudimi, škole a o Semaforu Abychom neupadli v zapomnění, pro naše syny a dcery a vůbec potomky podáváme toto svědectví o překrásné době našeho mládí, o době zaslíbené, po letech špendlíčkem vyhrabávané, o chrudimském bigbítu, zejména pak o vzniku a činnosti skupiny The FLOWERS. Město Chrudim založil Přemysl Otakar II. a to roku 1260, přičemž první zmínka o Chrudimi vůbec pochází z roku 993. Naše generace se ovšem narodila do jiné doby, do jiné muziky. Dnes se jí obecně říká hudba rocková, ale my jsme tomu v 60. letech říkali "big - beat" (čti bigbít). Bylo nám čtrnáct a najednou jsme cítili, že se něco děje. Ve světě, v městě, ale hlavně v nás samých. V naší třídě II. ZDŠ Husova ul. jsme o přestávkách hráli ping pong a měli kvůli tomu problémy s V.Vačkářem, který nám bral pravidelně míček (ač tělocvikář), ale už jsme cítili něco ve vzduchu. To už bylo po Gagarinovi. I do provinční Chrudimě začaly pronikat písně a pořady jakési dvojice S + Š z Prahy - zvláště si pamatuji na televizní záznam hry Divadla SEMAFOR z roku 1959 Člověk z půdy, ve které mimo M.Horníčka (v roli spisovatele Somra) vystupovali tehdy se právě rodící hvězdy naší populární hudby, jako byla například Pavlína Filipovská a kde zazněly první hity Suchého a Šlitra (např. Včera neděle byla, či Pramínek vlasů) a já jako "znalec" ze šesté třídy hrdě prohlašoval u Meclů na Vodárně, kde jsem záznam sledoval - nevím, jak jsem na to přišel - že ten zpěvák s bíbrem ve skupině mužských ”girls” je pan Suchý, když to byl Matuška. Pak jsem jel na tábor na Seč a tam byly dvě vedoucí, které hrály na kytaru a zpívaly písničky dvojice S + Š, která právě tehdy zazářila na festivalu ”Haškova Lipnice” (např. Potkal potkan potkana - Matuška, Štědrý). Ale to je moc zeširoka.
Barborko, otevři okno a Jirkův magneťák Už nevím, zda to bylo v osmé nebo deváté třídě (ale spíš v
deváté), prostě šli jsme společně v rámci vyučování s paní učitelkou
Štrosovou na nějaký pořad do chrudimského letního kina a jako dneska si pamatuju,
jak jsme si zpívali s Jirkou Gelnerem zvaným ”Špachtle” písničku Barborka od
Waldy. Jirka měl totiž už tenkrát, snad vůbec první v Chrudimi, magnetofon s touto
nahrávkou. Nebudu popisovat ten přístroj, naši synové by se nám smáli, ale v
tehdejší době to byla prostě bomba. Bylo to malé, české, cívkové (asi o průměru
6-7 cm) a hrálo to. Na baterky. Tedy doslova. No a Jirka nahrával z televize (přes
mikrofon) tehdejší hity. A tak jsme se seznamovali s muzikou. O elektrických kytarách
jsme neměli ani ponětí a už vůbec nás tehdy nenapadlo, že by se měly v budoucnu
stát naším osudem.
Kde se bere zvuk basy? Zničehonic se tedy objevili Beatles (Vidím jako dnes, že Jirka měl krásné džíny na zadku s trojúhelníkovou béžovou nášivku z jelenice s černým broukem a červeným nápisem THE BEATLES FROM LIVERPOOL - to jsem mu moc záviděl.) a ti nás úplně zdrtili. Najednou jsme se všichni začali učit hrát na kytaru (já ještě předtím na piáno, ale to mne nebavilo a nechal jsem toho, čehož jsem později často litoval), někteří i na bubny, byl tu přece Ringo! A posléze jsme na naší krásné staré škole v Husově ulici v Chrudimi založili kapelu. Proč ne, když jsme měli muziku rádi, že. Háček byl v tom, že nikdo z budoucích "hvězd" neměl elektrickou kytaru a už vůbec na ni neuměl hrát. Že existuje něco jako basová kytara jsme s údivem zjistili až na koncertu Olympiku v Muzeu, kde jsme slyšeli basu (rozuměj kontrabas), ač tam nikde nebyla vidět. Až posléze jsme se dopátrali zdroje zvuku v rukách člověka, o kterém dnes víme, že se jmenoval Pavel Chrastina nebo tak nějak. Mimochodem, tehdy na tom koncertu vystupovali s Olympikem Pavel Bobek ve štruksákovém obleku, Josef Laufer ve smokingu s červeným karafiátem v klopě, Pavel Šváb v džínách, Yvonne Přenosilová v džínách a červeném vytahaném svetru a samozřejmě také celý v černém Miky Volek! Na Olympic se čekalo skoro dvě hodiny a pamatuji se, že nešťastný organizátor Velíšek vždy vystoupil před nadupaný sál a do klasického kulatého mikrofonu TESLA zelené barvy omlouval kapelu a sál na Velíška řval a tak stále dokola až nakonec se skutečně Olympic objevil a posléze začal i hrát. První skladba byla instrumentální a jmenovala se Klokan. Pak si ještě pamatuji na Laufrovo Fever, kteréžto slovo vždycky parádně zařval a vyskočil z podřepu. Tehdy jsme si už začali vyrábět elektrické kytary (tedy jejich makety) z betonářské překližky, měli jsme vyříznuté takové hrozné tvary a tak jsme mohli oči nechat na těch kytarách Olympiků. Jeden z nich (tehdy jsme myslím ani nevěděli, že se jmenuje Janda) občas zatahal během hry za nějakou páku. Pořád jsme nemohli přijít na to, k čemu slouží a tak jsme se dohodli, že to na své "kytary" dělat nebudeme, že to je asi nějaký přepínač. Vidíte, a on to byl obyčejný mechanický vibrátor. Byli jsme holt mladí. Později jsem zblbnul tak, že jsem umisťoval vibrátor i na doma vyráběnou basu a nakonec i Sedmík měl později v ODPM na své "domácí" base něco jako vibrátor, protože to původně měla být kytara. A když jsme u toho, představte si, že ta kytara neměla pražce a milej Honza na to normálně hrál, čímž byl první a jedinej v Chrudimi, ale určitě i na světě, kterej hrál na bezpražcovou kytaru! Ale to je ještě budoucnost, tehdy jsem nevěděl, že nějaký Sedmík vůbec existuje. A ještě něco k Olympiku - lístek stál celých 10,- Kč a my s Jirkou seděli vlevo na balkóně asi tak uprostřed. Dole jsme zahlédl v chumlu lidí nějakou ženskou, jak si koncert nahrává na stejný magnetofon, který měl později (nebo už tehdy?) Jirka. Mikrofon zakrývala rukou, aby nápor nebyl asi tak velký. Stejně bych chtěl slyšet, co z toho potom doma slyšela ona. Nicméně to byl jeden z prvních pokusů natočit v Chrudimi živý koncert bigbítové kapely. Pokud ona dáma náhodou čte tyto řádky a má dodnes k dispozici onu historickou přes pětatřicet let starou nahrávku, udělala by mi velkou radost, kdyby mě to nechala přehrát. Vždyť tam řvu i já! Jak Slavík zanotoval a my neposlechli Čili jak jsem řekl, neměli jsme nástroje a neuměli jsme hrát, ale věděli jsme
si rady! To je důležité - vždycky si umět poradit. A tak jsme si s Jirkou, kterému v
zápětí jeho movití rodiče zakoupili kytaru Jolana Discant, řekli: "A co
Slavík?" Z užití velkého písmena na začátku tohoto slova vidíte, že jsme
neměli na mysli nějakého pernatce, popř. soutěž populárních zpěváků, která
tehdy snad ještě neexistovala, alébršto Petra Slavíka, takto našeho staršího
bývalého spolužáka ze školy (tehdy již na strojní průmyslovce). Totiž v
té době se už v Chrudimi hrál bigbít v podání skupin ORION a TECHNIK. (Do smrti
nezapomenu, jak při jedné produkci v letním kině Mír "zbodnul" zpívající
kytarista Orionu Pepa Vajc "Chuligána" a jak se dušoval, že v životě už
zpívat nebude - naštěstí na toto své tehdejší předsevzetí později zapomněl.)
No a Petr hrál v Orionu na tenorsax a bydlel v Husově ulici nedaleko mne. Znali jsme se
a já tudíž domluvil "hodiny". Náš původní záměr s Jirkou totiž byl
ten, že Petra oslníme svým luzným zpěvem, načež budeme samozřejmě okamžitě
angažováni do Orionu a následně uděláme díru do světa. Cha, cha, cha. Moje
"Kaťuša" tenkrát vůbec nepřišla na pořad a Jirkovy pokusy o kytarové
rify byly též Petrem zhrzeny. Když viděl, jak se Jirka snaží jedním prstem na
jedné struně (e) hrát Midnight - Půlnoc od Shadows, vůbec nám nedal naději,
že by z nás mohlo něco být a poslal nás do LŠU (Lidová škola umění).
Držel nám přednášku o tom, že jedině hudebně prakticky i teoreticky vzdělaný
člověk má naději. Dokládal to na příkladu Pepíka Vajce a Milana Vepřovského,
přičemž taktně pomlčel o sobě samém, neb měl za sebou Vaníčkovu školu
umělecké dechovky. Tenkrát jsme ho za to moc nenáviděli, neposlechli jsme ho a byla
to chyba. Orionu jsme se pomstili tím, že jsme se rozhodli tajně natáčet jejich
zkoušku na Jirkův magič a všechny jejich skladby opajcovat. Tak se i stalo, až na to
opajcování. (pokračování) |